Hold øje med kranens højde ved krankørsel

09 February 2021 Anders Lundtang Hansen

editorial

Almindeligvis tænker man jo på krankørsel som, at man fører sådan en kran på for eksempel en byggegrund, men den kran skal jo også frem og tilbage på byggepladsen, når den skal bruges, og når den ikke skal bruges mere.

Og den kan jo ikke bare køre selv på vejene.

Det ville fylde for meget, og den ville også køre alt for langsomt. Den er simpelthen bare ikke bygget til at køre på de almindelige veje. 

Så den skal transporteres frem og tilbage, hvilket man kan gøre på et vogntog eller ved at skille den ad, så den fylder lidt mindre, og man så kan samle den på stedet, når den skal bruges.

Det kunne jo være tilfældet med en rigtig stor kran.

Men man tager jo ikke bare kranen og stiller den på en lastbil og kører sin vej: den skal jo lige foldes lidt sammen.

Men selv når man gør det, så kan den rage lidt op i luften.

Kig dig omkring, når du kører med sådan en kran

Derfor skal man virkelig være sikker på, at ikke bare kranen ikke stikker for langt ud til siderne – hvorfor man må skrive “bred last”, når man kører med den slags – men også, at den ikke rager for langt op i luften.

Det ville være så uheldigt, hvis man lige kører under en bro, og så er man sammenlagt for høj, fordi man kun tænker på, hvad højden er på ens lastbil, men nu er man jo endnu højere.

Derfor kører man som regel også lidt langsomt med sådan en kran, så man kan nå at standse, hvis man fornemmer, at der er ved at gå noget galt.

Man kan om muligt bruge sensorer til den slags, men nogle gange virker de måske ikke effektivt nok, så man skal stadig bruge alle sine sanser, når man fragter sådan en kran.

More articles